Coronavirus – opdatering

Alle rejser til og med 31. juli 2020 er aflyst på nuværende tidspunkt.
Berørte gæster kontaktes senest 10 dage før afrejse direkte via e-mail.

Refusioner: Rejsegarantifonden har meddelt at udbetaling af refusioner er udsat – du kan læse mere på fondens hjemmeside.

Tilbagebetaling af aflyst rejse

Aflyser vi din rejse, kan du vælge et af de tre alternativer:

  • Ombook af rejsen til et andet tidspunkt (hvis dette er muligt), dog senest 31.12.2021.
  • Tilgodebevis på det fulde indbetalte beløb. Tilgodebeviset kan benyttes på alle vores rejser. Du kan til enhver tid vælge at få tilgodebeviset udbetalt.
  • Tilbagebetaling af det indbetalte beløb.
    – Udbetalinger vil være på det fulde indbetalte beløb med undtagelse af det obligatoriske administrationstillæg på kr. 49,- pr. rejsende, der bl.a. dækker gebyr til Rejsegarantifonden.

Hvad sker der hvis jeg ikke ombooker?

Hvis du ikke ombooker, beholder du rejsen som planlagt. Alle rejser gennemføres i det omfang Udenrigsministeriets rejsevejledning er grøn eller gul på afrejsetidspunktet. Du skal dog være opmærksom på, at der kan være forsikringsmæssige udfordringer, hvis du ønsker at fastholde din rejse, idet mange rejseforsikringer ikke dækker pandemier.

Kontakt os hvis du er i tvivl

Du kan ringe til os på 7230 1260, hvis du gerne vil høre mere om dine muligheder for ombookning.

Hvad betyder udbruddet af Coronavirus for min rejse med Alk Rejser?

Udenrigsministeriet fraråder lige nu alle ikke-nødvendige rejser til alle områder, hvor vores rejser går til. Rejsevejledningen gælder helt frem til 31. august, men vi mener at der er mulighed og chance for at rejsevejledningerne til Kroatien kan blive lempet. Smittetrykket i Danmark er ca. 6 gange større end i Kroatien og deres grænser med indrejse fra Danmark er tilladt fra den 15. juni.

Derfor er det kun vores rejser frem til og med 31. juli aflyst, selvom rejsevejledningen gælder ind i august.

Hvad gør du, hvis du ikke ønsker at rejse

Ønsker du selv at afbestille din rejse, gælder vores almindelige afbestillingsregler.

Betalingsfrister til din rejse er ligeledes uforandret og fremgår af din bestillingsbekræftelse/faktura.

Hvorfor annullerer Alk Rejser ikke rejserne for at være på den sikre side?

Vi har ikke ekspertise inden for sundhedsmæssige spørgsmål. Derfor følger vi Pakkerejseloven og Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Hovedreglen er, at så længe der er mere end 14 dage til afrejse, så har vi en juridisk forpligtelse til at gennemføre alle rejser som normalt, og de almindelige regler for ændring og afbestilling af rejsen gælder.

Vi informerer automatsk alle berørte rejsedeltagere via mail, efterhånden som de enkelte rejser aflyses.

Hvad hvis jeg kommer i ufrivillig karantæne på rejsemålet?

Hvis rejsende af de lokale sundhedsmyndigheder bliver beordret til at forblive på hotellet; dvs. i karantæne som varer udover den planlagte ferieperiode, og den rejsende således mister sin hjemflyvning, vil situationen blive betragtet som force majeure og som værende den rejsendes eget forhold.

Dette indebærer, at den rejsende selv må afholde merudgifterne til hotel og hjemtransport. Alk Rejser er dog forpligtet til at assistere, men kan ikke påtage sig at afholde udgifter eller lave udlæg.

Vi anbefaler i det hele taget, at man tegner en rejseforsikring, der dækker de ødelagte feriedage, samt sygdom og hjemtransport.

Hvis du på grund af karantæne, arbejdsgiverkrav eller andre ændringer af rejsen lider et tab, f. eks. tabt arbejdsfortjeneste, hundepension m.v., er Alk Rejser ikke ansvarlig. Det skyldes, at der er tale om en force majeure situation og ikke en fejl begået af os.

Status
Opdateret 12/06/2020.